METZ - Up On Gravity Hill
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
CRIPPLED BLACK PHOENIX nevedia behať na krátke trate. Nemusia. Dvojalbum, ktorého stopáž presiahla monštrózne dve hodiny, patrí doteraz medzi to najlepšie, čo v minulom roku vyšlo. A hodinové vystúpenie vo Viedni by bez problémov znieslo raz takú dĺžku – aj tak by bolo tým najočarujúcejším koncertným zážitkom za veľmi dlhú dobu. Koho by potom prekvapilo, že sa EP tejto kapely honosí rovnakým množstvom hudby, aké zvyknú obsahovať bežné albumy...
Post-rockom proti svojej vôli
Ak Britom prischla post-rocková nálepka, mohla za to viac niekdajšia prítomnosť basgitaristu MOGWAI v ich zostave ako tvorba samotná. Skupina svoj štýl výstižne popisuje ako „end-time ballads“. A jej odlišnú ideovú príslušnosť k úplne iným scénam dokresľuje aj nedávna pocta zosnulému spevákovi blues-punkových THE GUN CLUB. K citáciám sedemdesiatkového rocku, folkových a bluesových vzorov na „The Resurrectionists / Night Raider“ sa pridali skladby umiestnené po boku Nicka Cavea či WOVEN HAND. Pričom v prípade WOVEN HAND ide dokonca aj o jeden spoločný kúsok – skutočne vynikajúci.
Nostalgická aura okolo CRIPPLED BLACK PHOENIX je však ešte väčšia. Prekvapujúca „Burning Bridges“, ktorá je bonusovou skladbou na práve prepieranom „I, Vigilante“ a pri ktorej vám zorné pole zahalia retro účesy ABBA, nie je len dobrým vtipom na adresu „obmedzených fanúšikov“, ale aj priamym odkazom na starú vojnovú komédiu „Kelly´s Heroes“. Snímok s Clintom Eastwoodom v hlavnej úlohe patrí medzi najväčšie inšpirácie skupiny. Napokon, mnohé repliky vo filme bláznivého tankistu Donalda Sutherlanda zdobili aj predošlú dosku. A aby toho nebolo málo, nové EP vzdáva hold veteránom z druhej svetovej vojny a prvému albumu klasikov JOURNEY. Pri takej miere spiatočníctva je až úctyhodné, že zverenci vydavateľstva Geoffa Barrowa z PORTISHEAD dokážu znieť stále aktuálne. Navyše elegantne. A bez kŕčovitého utápania sa v prehnanom spomínaní či napodobňovaní.
Starého psa novým kúskom nenaučíš
„I, Vigilante“ je menším časozberným dokumentom. Kým niektoré piesne z predchádzajúcej dosky boli vďaka rôznym zdržaniam až niekoľko rokov staré, novinka cielene zachytáva súčasnú formu CRIPPLED BLACK PHOENIX. Skupina okolo Justina Greavesa, bývalého člena ELECTRIC WIZARD, sa však príliš nezmenila; presne podľa kréda vlk môže zmeniť kožuch, nie však svoju povahu, ktoré obopína celú nahrávku. Minimálne prvé tri kompozície by si bez problémov našli svoje miesto aj na „The Resurrectionists / Night Raider“. A tá druhá by patrila medzi jeho najsilnejšie momenty.
Prísne vzaté, pokiaľ ide o hudobnú stránku, „I, Vigilante“ chýba vyváženosť, výraznejšia koncepcia a cinematickosť svojho predchodcu, pre ktorú sa ho oplatí počúvať celé dve hodiny – nezáleží na tom, či pozorne alebo len ako kulisu. Kým jednotlivé skladby zo spomínaného dvojalbumu ako keby ani veľmi nevyčnievali a podriaďovali sa celku, tie z „I, Vigilante“ vystupujú v momentálnej konštelácii samé za seba. A občas zakolísajú. Po navnadení úvodnou „Troublemaker“ a nadšení z naliehavej „We Forgotten Who We Are“ prichádza nie úplne presvedčivé experimentovanie so spevom v inak súcej „Fantastic Justice“ a rozvláčna „Bastogne Blues“. Posledné dva covery sú skôr ozvláštnením.
Na záver sa nedá ubrániť dojmu, že si Briti odložili to najlepšie pre chystaný dlhohrajúci(!) počin – samozrejme, s výnimkou zimomriavkovej „We Forgotten Who We Are“. Na druhej strane, kiež by aspoň takto zneli všetky dosky nahraté z rozmaru a pre dobrý pocit. Dobre strávená trištvrtehodinka v spoločnosti tej najsympatickejšej skupiny, aká sa v ostatnom čase vynorila na hudobnej scéne.
Starého psa novým kúskom nenaučíš. Opäť súčasne znejúca nostalgia, inšpirácia sedemdesiatkovým rockom, folkovými a bluesovými vzormi. Tentokrát síce nie vynikajúca, ale zato určite veľmi príjemná nahrávka ako predpríprava na dlhohrajúci(!) počin.
7 / 10
Justin Greaves
- bicie, gitara, perkusie
Joe Volk
- spev
Karl Demata
- gitara
Chris Heilmann
- basgitara
Daisy Chapman
- piano, klávesy
Charlotte Nichols
- violončelo
Merijn Royaards
- bicie
+ hostia
Danny Ashberry
- hammond
Liz Purnell
- trombón
Mark Ophidian
- sample
a ďalší
1. Troublemaker
2. We Forgotten Who We Are
3. Fantastic Justice
4. Bastogne Blues
5. Of A Lifetime (JOURNEY Cover)
6. Burning Bridges (THE MIKE CURB CONGREGATION Cover)
Ellengaest (2020)
Great Escape (2018)
Destroy Freak Valley (Live) (2017)
Bronze (2016)
White Light Generator (2014)
Poznan 2011 A.D. (live) (2012)
No Sadness Or Farewell (EP) (2012)
(Mankind) The Crafty Ape (2012)
I, Vigilante (EP) (2010)
The Resurrectionists / Nightraider (2009)
200 Tons Of Bad Luck (2009)
A Love Of Shared Disasters (2006)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Invada/Cargo
Stopáž: 48:31
Produkce: Stuart Matthews + Justin Greaves
Studio: SOA Studio
Ale áno, toto sa vážne dá počúvať
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.